Щиро вітаю
постійних і нових читачів блогу
Навчалися учителі початкових
класів
З 29 березня по 1 квітня 2018 року на базі Снігурівської
ЗОШ № 4 проходили курси підвищення кваліфікації вчителів, які у 2018-2019
навчальному році будуть працювати з першокласниками на засадах Концепції «Нова
українська школа». Заняття проводили викладачі Миколаївського обласного
інституту післядипломної педагогічної освіти.
Старший викладач кафедри теорії й
методики дошкільної та початкової освіти Продан Л.А. розкрила тему «Організація
ефективного і безпечного освітнього середовища. Організація ігрової діяльності
молодших школярів на основі компетентнісного підходу до навчання».
Методист кафедри теорії й
методики дошкільної та початкової освіти Довженко О.С. поспілкувалася з
вчителями з тем «Інтегроване навчання: тематичний і діяльнісний підходи.
Інтегрований урок у 1 класі: аналіз і моделювання. Особливості оцінювання
навчальних досягнень учнів у Новій
українській школі».
Кандидат педагогічних наук,
доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти
Сокуренко О.О. ознайомила педагогів з перспективами розвитку початкової школи
на засадах ідей та положень Нової української школи. Олена Олексіївна розкрила
питання «Нові професійні ролі і завдання сучасного вчителя в контексті
концепції «Нова українська школа»,
«Стратегії розвитку критичного мислення молодших школярів» та
«Особливості викладання навчальних предметів інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
Цікавим і повчальним виявилося
спілкування вчителів з кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри теорії й
методики дошкільної та початкової освіти Олійник Л.М. з питань «Особливості
розвитку дітей 6-7 річного віку. Початок навчання у школі: вплив на емоційний
стан і поведінку дитини», «Професійне спілкування за допомогою мережевних
інструментів».
Насамкінець навчання педагоги
взяли участь у підсумковій конференції щодо обміну досвідом роботи та захистом
курсової роботи, що провела Продан Л.А..
Учасники курсів отримали відповідні
сертифікати. Наступна сесія відбудеться у червні. Влітку вчителі обміняють
отримані сертифікати на основний документ, що дозволить педагогам працювати з
першокласниками на засадах Концепції «Нова українська школа» у 2018-2019
навчальному році.
5 порад вчителю
для підтримки
дисципліни
МЕНШЕ
СЛІВ
Чим менше слів – тим
сильніший ефект. Будьте лаконічними. Коли людина говорить багато і швидко, це
видає її хвилювання та нерішучість. Коли ви говорите коротко і по суті, це
свідчить про підготовленість та впевненість у собі. Використовуйте прості
синтаксичні конструкції та виражайте свої думки просто і зрозуміло. Так
потрібна інформація не загубиться серед зайвих фраз.
НЕ
НАМАГАЙТЕСЯ ПЕРЕКРИЧАТИ УЧНІВ
Покажіть, що говоритимете лише
тоді, коли в класі буде повна тиша. Так ви продемонструєте, що не збираєтеся ні
з ким змагатися за увагу. Що вам вирішувати, хто коли говоритиме. Інколи для
цього потрібно зупинитися та перерватися на півслові. Повторити ще раз, ще
більше скорочуючи фразу та збільшуючи час паузи. І так до моменту, доки учні не
втихомиряться.
НЕ
ДОЗВОЛЯЙТЕ ВТЯГУВАТИ СЕБЕ У СУПЕРЕЧКУ
Не дозволяйте втягувати себе у діалог, який не
стосується теми. Це особливо актуально, коли учитель робить зауваження, а учень
«виправдовується» або починає сперечатися. Не відповідайте на «аргументи»,
повторіть власну вимогу чи зауваження. Звучить дещо безкомпромісно, але це ваше
рішення і ви в ньому впевнені. Ваше завдання – відновити дисципліну.
МОВА ТІЛА
Вимагати тишини можна не лише
словами, а й жестами чи поглядом. Щоб підкреслити важливість певних слів,
поверніться до співрозмовника усім тілом. Дивіться у вічі, злегка нахиліться
(цей жест свідчить про те, що у вас все під контролем). Коли даєте завдання,
стійте на одному місці. Не потрібно жестикулювати, краще скласти руки за спину.
І не відволікайтеся на сторонні справи.
НЕ
ПІДВИЩУЙТЕ ГОЛОС
Коли вчитель втрачає контроль
над класом, перший імпульс – підвищити голос, перекричати учнів. Насправді
підвищення голосу свідчить про хвилювання та страх, і учні це дуже тонко
відчувають. Інколи провокують ще більше. Щоб втримати увагу, краще говорити
повільніше і тихіше. Знижуйте голос. Нехай учні в прямому сенсі цього слова
прислуховуються до вас.
Цікаве навчання тренерів
23-25
березня 2018 року на базі Миколаївської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 3 Миколаївської міської ради
проведено підготовку тренерів для навчання педагогічних працівників, які
працюватимуть з першокласниками на засадах Концепції «Нова українська школа».
Відкрила
захід Сокуренко О. О., к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики
дошкільної та початкової освіти МОІППО, наголосивши, що мета заходу –
підготовка тренерів до забезпечення професійного розвитку та підвищення рівня
професійної компетентності педагогічних працівників, які навчатимуть учнів
перших класів у 2018-2019 і 2019-2020 навчальних роках. Перед учителями
початкових класів стоїть важливе завдання – реалізація вимог Державного
стандарту початкової освіти відповідно до основних напрямів державної політики
у галузі освіти, запитів громадського суспільства, установ і закладів освіти,
навчальних потреб споживачів освітніх послуг.
Учасниками
тренінгу стали учителі початкових класів
закладів загальної середньої освіти, методисти науково-методичних установ
Миколаївської області, працівники МОІППО Степанець Н.М., Міленіна Г.С.,
Печерська-Кравчута М.В., Продан Л.А., Рибачук О.А., Олійник Л.М.
Снігурівський
район представляли методист Снігурівського РМК Лапченкова Л.М., вчителі
початкових класів Кісільова Г.В. (Баратівська ЗОШ), Сидорова Н.Р. (Горохівська
ЗОШ) і Геряк Л.В. (Павлівський НВК).
Учителі
початкових класів Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 Смола О. М. та Єрофеєва
Т. В., провели тренінгові заняття «Інтегроване навчання. Діяльнісний підхід.
Стратегії розвитку критичного мислення. Щоденні 5, 3» та ознайомили учасників
із технологіями Нової української школи.
Учасники
тренінгу взяли участь в обговоренні сучасних підходів до навчання грамоти (читання,
письмо, креативне письмо). Цікаві думки педагоги висловили щодо викладання
математики та інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
Підсумком триденного заходу стало
обговорення перспектив упровадження нових підходів до навчання у початковій
школі та прийняття відповідних рішень.
Про роботу тренінгу нестандартно ("Сюжет
на обрану букву").
Педагогічні працівники-початківці приїхали
підвищити професійну підготовку,
підготуватися працювати з першокласниками. Проводили підготовку педагогів
підготовлені працівники. Педагоги посідали за парти, порозкладали папери,
працювали, посміхалися, писали, порухалися, поперекладали папери, поговорили.
Пофотографувалися, поспілкувалися. Повтомлювалися. Пообідали, підживились,
потовстіли, притомились. Пішли практикуватись. Погомоніли, пообговорювали, порухалися, пофантазували,
посміялися, пострибали. Плодовито побратимки
пізнавали педагоічні "приколи" для пізнання педагогічного процесу:
подобалося, приглядалося, післямовилося, поділилися, щоб продукт пізнання
по-компетентісному популяризувався! Плідно,
практично, перспективно, просто, популярно поширили почуте. Подякували
підготовленим працівникам. Попросилися поїхати по притулках. Поїхали. Помахали пока-пока. Продовження партнерської
праці працівників початкової підтримки з професіоналами МОІППО почекаємо.
Методичні поради для вчителя
Квест-урок: як розробити та де взяти готові зразки
Урок-квест – це заняття, яке проходить
в ігровій формі. Якщо усе правильно організувати – у захваті будуть як учні,
так і педагог. Що потрібно врахувати та де переглянути приклади готових квестів
– читайте далі.
ФОРМАТ
Урок на свіжому повітрі. Для цього потрібно вийти на вулицю
(парк, шкільне подвір’я, або ж поїхати на якусь екскурсію), де діти будуть
шукати різноманітні підказки та предмети, щоб потім, зібравши їх, розв’язати
головоломку, знайти скарб або ж відповісти на запитання.
Урок у замкненому приміщенні. Принцип квесту – знайти вихід.
Діти мають виконати низку тих чи інших дій, щоб знайти ключ та врятуватися.
СКЛАДОВІ КВЕСТУ
Мета. Це і є основа квесту. І якщо ви
визначите її, як «Вивчення феодального ладу у Західній Європі», навряд чи це
«спрацює». Інша справа – «Врятувати франкське селянство та допомогти їм у
боротьбі за свої права з феодалами-кровопивцями». Квест-урок має нагадувати
гру, пройшовши всі етапи якої ви досягнете певної мети, виконаєте важливу
місію.
Ролі. Клас потрібно поділити на певні
групи (залежно від тематики квесту). Кожна з груп вивчає свої обов’язки, права,
ситуацію, в якій перебуває, та мету, якої прагне досягти. Додасть «перцю»
необхідність конкурувати між собою.
Загадки та головоломки. Підготовка цих складових займе
найбільше часу, тому що це мають бути не просто запитання, а креативні
завдання, для розв’язання яких необхідні знання.
Правила. Усі учасники квесту мають чітко
знати правила й не порушувати їх.
Сюжет. Квест-урок – це не просто
вікторина чи гра у «Брейн Ринг». Це, як ми уже писали, гра. Зі своєю метою,
місією та розвитком подій.
ЯКІ ІНСТРУМЕНТИ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ?
Тут усе залежить, де саме відбуватиметься
урок-квест. Якщо на вулиці – то можна ввести в урок
елементи спортивного орієнтування. Якщо це урок з природознавства – добре провести його в лісі чи
парку. Якщо це історія – можна організувати
екскурсію, у процесі якої залучити дітей до гри, щоб факти сприймалися легше та
цікавіше.
Ще один варіант – поїздка до музею, в якому діти мають уважно слухати гіда
та розглядати експонати, адже потім це знадобиться для віднаходження підказок.
ПОМИЛКИ ПРИ ПРОВЕДЕННІ КВЕСТ-УРОКІВ
Надто велика кількість учасників. Якщо учасників забагато, навряд чи
вдасться усіх залучити до гри повною мірою. Тому деяким учням може стати нудно.
Кожен учасник квесту має брати активну участь у завданнях. Тому поділ на
команди – найкращий вихід.
Перенасичення. Коли ви, продумуючи квест, хочете
«запихнути» в нього якнайбільше – гра в результаті може виявитися затягнутою і
діти втомляться. Притримуйтеся золотої серединки.
Надто складні завдання. Звичайно, квест передбачає
подолання труднощів та «кипіння мізків», проте якщо із складністю завдань
переборщити, учням може стати просто нецікаво.
ПРИКЛАДИ КВЕСТ-УРОКІВ
Тематичний день у початковій ланці
22 лютого проведено засідання
круглого столу шкільних методичних об’єднань учителів початкових класів
Промінського НВК та Олександрівської й Суворської ЗОШ І-ІІІ ступенів з теми
«Тематичний день як форма реалізації оновленого змісту початкової освіти в
Новій українській школі».
Майстер-клас
«Ранкова зустріч», проведений методистом Снігурівського РМК, сприяв
налаштуванню на плідну роботу й творчий запал.
У своєму
виступі старший вчитель Промінського НВК Резніченко С.І. зазначила: «Тематичні
дні об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї
проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення,
почуттів учня. Таке навчання забезпечує формування в молодших школярів цілісної
картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно,
емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону їх
практичного застосування».
Учитель-методист
цього ж закладу Башинська О.І. наголосила, що під час планування тематичного дня вчителеві варто скористатися Інтелект-картою, при
створенні
якої необхідно звертати увагу
на ключове поняття, починати
роботу з центру,
писати
ключові слова за годинниковою стрілкою, зв’язувати
думки, дописувати
нові ідеї.
Методист РМК
Лапченкова Л.М. акцентувала увагу, що, готуючись до
тематичного дня на основі власноруч створеної Інтелект-карти, вчитель
може відслідковувати, що вже зроблено, а що – ні, коригувати план, передбачати послідовність власних дій з підготовки
до тематичного дня та слідкувати за планом виконання підготовчих дій, передбачити час, котрий буде потрібен на виконання того чи іншого кроку.
Майстер-клас щодо підготовки та
проведення тематичного дня продемонстрували досвідчені вчителі Промінського НВК
Дудик О.А. та Резніченко С.І..
Досвідом
роботи проведення інтегрованих уроків поділилися Михайловська О.Ю., Григоращук
О.В. (Суворська ЗОШ), Потравка Д.М., Господаренко С.П. (Промінський НВК).
Насамкінець
педагоги виробили рекомендації щодо підготовки і проведення тематичних днів з
молодшими школярами й отримали буклет «Тематичне навчання у початковій школі».
Як засвідчило опитування, вчителі збагатилися
новими перлинами педагогічного досвіду і високо оцінили нову форму методичної
роботи.
Навчалися тренери
14 лютого 2018 року
на базі Миколаївської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 3 Миколаївської міської
ради проведено підготовку тренерів для навчання педагогічних працівників які
працюватимуть з першокласниками на засадах Концепції «Нова українська школа».
Відкрила захід
Сокуренко О. О., к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної
та початкової освіти МОІППО.
До учасників заходу
зі вступним словом звернулися Удовиченко О. О., в. о. директора
департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації,
Шуляр В. І., д.пед.н., доцент, професор кафедри мовно-літературної та
художньо-естетичної освіти, директор МОІППО, заслужений учитель України, Саббат
О. В., заступник директора з навчально-виховної роботи Миколаївської ЗОШ І–ІІІ
ступенів № 3.
Смола О. М. та Єрофеєва
Т. В., учителі початкових класів Миколаївської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 3, провели провели тренінгові заняття та ознайомили
учасників із технологіями Нової української школи.
Голубченко Т. Д.,
старший викладач кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти МОІППО,
висвітлила питання особливостей навчання вчителів як дорослої аудиторії.
Степанець Н. М.,
методист кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО,
ознайомила тренерів із особливостями методичної служби у системі Нової
української школи.
Олійник Л. М.,
к.пед.н., доцент кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти
МОІППО, Продан Л. А., старший викладач кафедри теорії й методики дошкільної та
початкової освіти МОІППО, наголосили на важливості знань інформаційних
технологій для підготовки вчителів початкових класів Нової української школи.
У заході взяли участь
учителі початкових класів закладів загальної середньої освіти, методисти
науково-методичних установ Миколаївської області, науково-педагогічні
працівники МОІППО. Наш район на заході представляли вчителі початкових класів
Геряк Л.В. (Павлівський НВК) та Штильмашок І.В. (Снігурівська ЗОШ № 4).
Навчання
тренерів
щодо
впровадження ігрових та діяльнісних методів навчання
12–13 лютого 2018
року на базі Першої української гімназії імені Миколи Аркаса відбулося
навчальне заняття для тренерів щодо впровадження ігрових та діяльнісних методів
навчання «Гра по-новому, навчання по-іншому в освітньому просторі Нової
української школи».
Відкрила захід
Сокуренко О. О., к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики
дошкільної та початкової освіти МОІППО. До учасників заходу із вступним словом
звернувся Шуляр В. І., д.пед.н., доцент, професор кафедри мовно-літературної та
художньо-естетичної освіти, директор МОІППО, заслужений учитель України.
Під час тренінгу
Бондар Світлана Анатоліївна, Шварова Ганна Валеріївна, тренери The LEGO Foundation, висвітлили
питання доцільності використання ігрової діяльності в освітньому процесі
початкової школи. Учасники
тренінгу ознайомилися з методикою компетентнісного навчання «Шість цеглинок» та
освітнім потенціалом гри з LEGO.
У заході взяли участь
науково-педагогічні працівники МОІППО, 53 педагогічні працівники області, в
тому числі і вчитель початкових класів Снігурівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 Воскобойнікова
Т.В.
Пам’ятка творчого вчителя
-
шукай ключ до кожного учня
-
не намагайся силою досягнути успіху
-
не забувай хвалити
-
помічай найменші успіхи учня
-
оцінюй тільки вчинки, а не саму дитину
-
починай виховання з радості
-
висловлюйся як можна ясніше і чіткіше
-
не вбивай у дітях казку
-
завищені вимоги до учня – одна з причин конфліктів
-
учень впевнений в неможливості змінити щось,
відмовляється від творчого пошуку
-
думай про дитячий «банк щасливих спогадів»
-
краще виховання – запрошення до роздумів
-
тільки наблизивши до себе дитину, можна впливати на
розвиток її духовності
-
діти не повинні йти від вчителя підкореними
-
визнавай право учня на помилку
-
до того часу, поки у дітей є віра в добро, ідеал, є й
виховання
-
не використовуй оцінку, як засіб покарання
-
необдумане покарання дуже шкодить
Рекомендую:
Методичний
посібник “Порадник вчителя”
Тематичні дні в початкових класах
Згідно з оновленої програми у
випадках, коли програмовий матеріал різних навчальних предметів дозволяє
інтегрувати його в межах одного навчального дня, можуть організовуватись так
звані «тематичні дні», коли всі уроки за розкладом спрямовують на реалізацію
єдиної виховної мети, що знаходить логічне продовження у виховному заході.
На початку навчального року
вчитель складає календарні плани і зазначає в них, які дні можна поєднати, у
відповідності за темами до тематичного дня. Вчитель визначає завдання уроків
(навчальні, розвивальні, виховні), співставляє рівень висвітлення певної теми у
підручниках, та відповідність додаткових матеріалів. Учні під час таких уроків мають
бути зайняті різноманітними видами діяльності, підбір яких має бути ретельним.
Учитель продумує етапи уроку так,
щоб вони не лише були методично правильні, а й були східцями, ступаючи якими
дитина не відчувала б труднощів, а крокувала впевнено, з зацікавленістю і
легкістю. Тому потрібно так дібрати матеріал, щоб усі уроки тематичного дня
були цікавими, змістовними та використовувати таку наочність, яка доповнює всі
об’єднані за темою уроки. Необхідно створити атмосферу в класі перед початком
уроків та дати завдання дітям для підготовки до тематичного дня. Педагог
повинен задіяти всіх учнів.
Дуже добре, коли тематичний день
буде закінчуватись виховним заходом з даної теми. Про ефективність тематичного
дня можна зробити висновки за засвоєнням учнями понять, за їх враженням під час
уроків. Вдало проведені уроки – це кропітка праця вчителя, тим більше, якщо ці
уроки – нестандартні, тематичні.
Зразки
тематичних днів:
Осінь така мила. День дружби.
Бібліотечний день. День казки.
День здоров’я. День миру. День українського козацтва.
Шевченківські дні. День Європи.
Всесвітній день лісів.
Міжнародний день театру. День сміху.
День землі. День птахів.
День різнокольоровий. День добра.
День матері. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини. Україна –
спортивна країна.
На базі Євгенівського НВК 1 лютого 2018 року проведено
засідання круглого столу шкільних методичних
об’єднань учителів початкових класів Євгенівського, Павлівського НВК та
Василівської ЗОШ І-ІІ ступенів з теми «Реалізація міжпредметної інтеграції в
шкільному навчанні».
Директор Євгенівського НВК Кореновська Г.М. провела
екскурсію по закладу, що має статус «Новий освітній простір».
Присутні були вражені новизною оформлення та оснащення
освітнього закладу, масштабом виконаних робіт щодо осучаснення НВК відповідно
до вимог Нової української школи.
Робота вчителів початкових
класів трьох закладів освіти мала інноваційний характер. Майстер-клас «Ранкова
зустріч», проведений методистом Снігурівського РМК, сприяв налаштуванню на
плідну роботу й творчий запал. У Новій українській школі ранковим зустрічам
буде приділятися до 20 хвилин кожного дня.
Учителі Василівської ЗОШ
Марцин М.П. і Коцар М.П. поділилася досвідом роботи з підготовки до проведення
інтегрованих уроків.
Майстер-класи щодо проведення
інтегрованих уроків показали досвідчені вчителі Верьовкіна В.М., Полянська
О.В., Тонченко Т.М. (Євгенівський НВК).
Учителі Павлівського НВК
Ридош К.В., Йосипенко О.П., Владимирова Л.А. занурили присутніх у свою творчу
лабораторію з питання реалізації міжпредметної інтеграції в шкільному навчанні
свого освітнього закладу.
Активну участь у методичному заході взяли директор Кореновська Г.М. та заступник директора з навчально-виховної
роботи Козопас Л.М..
Підбиваючи підсумки,
учасники зібрання виробили рекомендації щодо підготовки, проведення
інтегрованих уроків з молодшими школярами.
Захід пройшов на належному
методичному рівні.
Методичні рекомендації
ЧОМУ ВАЖЛИВО ОБЕРЕЖНО
ВИКОРИСТОВУВАТИ ЧЕРВОНУ РУЧКУ
Зошит, малюнок,
будь-який авторський витвір – це продовження внутрішньої території,
внутрішнього простору дитини. Тому те, що туди привноситься «ззовні» (правки,
пов’язані з діями або оцінка старанності), часто сприймається не логічно, а
емоційно, іноді як вторгнення на внутрішню територію – і переноситься на
самовідчуття, на ставлення до себе самого.
У дітей розвивається
схильність до так званої «шкільної тривожності» - страху зробити будь-яку
помилку. Чим більше вчитель, батьки, сама дитина фіксуються на помилках (а не
на тому, що важливо закріпити у знаннях або на тому, що вже в неї виходить, тим
більший страх припуститись нової помилки. У такі моменти відключається
неокортекст дитини й активується рептильна частина мозку, відповідальна за
реакцію на стрес (її називають «бій-біжи-замри»), - а не за сприймання нової
інформації. Будь-який розвиток відбувається тільки за умови відчуття безпеки і
спокою.
Дитині важливо
отримувати досвід, тому помилятися – МОЖНА! Ці знання сприяють розвитку
особистості та розширенню меж її потенціалу. Залежно від психотипу діти
по-різному поводяться: одна дитина може боятися припуститися помилки – і це
призведе до невротичної напруги; інша з часом, щоб уникнути надмірної напруги,
- припинить звертати увагу на помилки. Те, на що звертається більше уваги,
активніше проявляється і несвідомо використовується. Часто діти несвідомо
починають привертати до себе увагу саме «неуспішністю».
Кожній дитині (і
дорослому) під час засвоєння нового важливо мати опору, ресурс, від якого можна
відштовхнутися. Ця опора – успіх, дещо вже засвоєне, те, що вже виходить.
Червоний колір сприймається як сигнал світлофору «СТОП», як обмеження і вияв
авторитарності. Дитині часто складно перейти до нової дії після того, як вона
побачить у зошиті червоне обмеження – оцінку. Продуктивніше використовувати два
кольори ручки – червоний і зелений. Зеленим підкреслювати або
виділяти те, що зроблено ідеально, а червоним те, на що треба звернути увагу. Важливо,
щоб зелених позначок було приблизно вдвічі більше, ніж червоних.
Діти дуже адаптивні,
вони звикають до будь-якої запропонованої системи. Багато поколінь школярів
виросло і стало професіоналами. Питання в тому, наскільки вони залишились у
контакті зі своїм потенціалом, наскільки радісними і підтримуючими залишились
їхні шкільні спогади. Шкільний час – це велика частина життя дитини, наскільки
високою є її самооцінка, настільки вона сприймає себе успішною та щасливою.
Ейдетика для всіх:
вправи для розвитку пам’яті дитини
Курси з ейдетики – задоволення не з дешевих,
проте не обов’язково платити, адже займатися можна самостійно і абсолютно
безкоштовно.
Вправи для
наймолодших
Запропонуйте
дитині перед тим, як вийдете на прогулянку, назвати всі деталі гардеробу, які
їй знадобляться. Називати їх потрібно саме в послідовності вбирання. Коли
виконуватимете цю вправу вперше, одяг дитині можна показати, проте наступного
разу малюк зможе розповісти про нього просто з уяви. Цей момент і є
визначальним для тренування пам’яті.
Розвиток зорової пам’яті
Придбайте
кілька наборів з картками, на яких зображені різні предмети та істоти –
тварини, птахи, посуд тощо. Запропонуйте дитині вибрати 10 карток та, дивлячись
на них, скласти оповідання, у якому слід згадати усі 10 зображень. Така вправа
сприятиме розвитку не лише пам’яті, а й мовлення.
Розвиток
образного мислення
Назвіть
дитині будь-яких 5 слів (згодом кількість збільшуйте) і складіть з ними
речення. Чим фантастичнішим воно буде, тим швидше дитина запам’ятає
запропоновані слова. До прикладу: ворона, дзеркало, сережки, вовк, каша.
«Ворона дивилася у дзеркало, милуючись сережками, а потім запросила у гості
вовка й пригостила його кашею».
Запамятовуємо
цифри
Для того,
щоб дитина легко запам’ятала цифри, слід пов’язати їх вигляд з тим чи іншим
образом або асоціацією. Наприклад, цифра “4” схожа на перекинутий стілець, “8”
– на окуляри або два бублики. Цифру “2” можна асоціювати з лебедем, “6” – з
навісним замком, “7” – з кочергою тощо.
Переказ тексту
Для
запам’ятовування тексту використовують піктограми – малюнки, які містять певну
інформацію. Наприклад: “У білочки день народження, до неї прийдуть гості
(малюнок торта зі свічкою). Вона захотіла спекти торт, але у неї закінчилося
борошно (перекреслений мішечок). Вона пішла у магазин, але він був зачинений
(навісний замок)”. Розглядаючи свої малюнки, дитина пригадає зміст тексту.
Частини мови
Розкажіть
школярам про велику країну під назвою Морфологія. У Першому будинку мешкають
іменники. На Першому поверсі – істоти та неістоти. На Другому – назви власні та
загальні, на Третьому – іменники однини та множини, але вони розташовані у 4
кімнатах: у Першій– іменники однини чоловічого роду, у Другій – жіночого роду,
у Третій – середнього роду, а в Четвертій – множинні, які не належать до
жодного роду.
Запам’ятовуємо рухи
Вигадайте
послідовність простих рухів, домовившись, що це таємничий танець улюбленої
героїні (чи героя). Роблячи крок уперед, вона підходить до вікна, далі,
побачивши, що прилетів дракон, робить три кроки назад, далі – два кроки
праворуч, щоб дійти до шафи, та присідає, щоб сховатися тощо. Головне – щоб
дитина повторювала рухи у певній послідовності, тренуючи пам’ять та увагу.
Січневі
засідання
вчителів
початкових класів та вчителів
математики
На початку календарного року вчителі математики та початкових класів традиційно
збираються на січневі засідання районних методичних об’єднань, щоб вирішити нагальні проблеми, поділитися
досвідом і запозичити краще у колег.
У світлі підготовки до початку
реформи десятиріччя та впровадження новацій у галузі освіти принцип «освіта
протягом усього життя» набуває з кожним роком усе більшого практичного
звучання. Закон України «Про освіту» й Концепція «Нова українська школа»
націлюють освітян бути агентами змін.
З метою організаційної роботи щодо
стимулювання педагогічних працівників до професійного вдосконалення 4 січня
2018 року на базі Снігурівської ЗОШ № 2 зустрічалися 131
вчитель початкових класів, а в стінах Снігурівської ЗОШ № 4 провели свою
зустріч за круглим столом 54 вчителя математики.
Педагоги школи І ступеня працювали над визначенням шляхів запровадження нового Державного стандарту
початкової загальної освіти, підготовкою до початку реформи десятиріччя.
Учителі-тренери
Лопатньова Т.Л., Геряк Л.В., Лавро О.І., Ряшко Н.В., Кісельова Г.В. та Сидорова
Н.Р., які пройшли підготовку навчання майбутніх першокласників при МОІППО,
надали вчителям 1-3 класів презентаційні матеріали та провели тренінгові
заняття з тем «Використання освітнього середовища під час проведення ранкових
зустрічей першокласників», «Вчимося жити разом», «Створення інтелектуальних
карт та лепбуків у системі інтегрованого навчання першокласників Нової
української школи».
Професійно
актуальними, методично довершеними стали майстер-класи
вчителів початкових класів Дзюри К.М.,
Гайчевої Л.А., Бабічевої В.С., Гриненко О.В., Завадського В.С., Олєйнік І.С.
Луцик С.І. та вчителів математики Петрової Т.М., Орленко Л.В., Диндаренко В.Г.,
Толмачевської В.І..
Про
курсову перепідготовку, поширення досвіду роботи на власних сайтах розповіли
Манзюк Т.М., Готра Є.С., Завадська С.О. (початкові класи), Овсянік Р.Ф.,
Мусулович Ю.Ю. (вчителі математики).
Учителі
Кравченко Н.М., Андрущенко Д.М., Стоян Т.І., Луканюк О.І. презентували новинки
методичної літератури для вчителів початкових класів і Оковита І.М. - для
вчителів математики.
Виступи
учасників зібрання супроводжувалися мультимедійними презентаціями.
Методист
Снігурівського РМК Лапченкова Л.М. та керівник РМО вчителів математики
Карташова З.Я. запропонували для роботи вчителям математики презентаційні
матеріали «Формування ключових компетентностей вчителів та учнів в умовах Нової
української школи».
На
секційному засіданні вчителі математики підвели підсумки районного етапу
Всеукраїнських олімпіад з математики, МАН. Проаналізували участь у фаховому
конкурсі «Педагогічний досвід освітян регіону -2017». Обговорили особливості
проведення ДПА і ЗНО з математики у 2017-2018 навчальному році.
Методичні рекомендації
ЧОМУ ВАЖЛИВО ОБЕРЕЖНО
ВИКОРИСТОВУВАТИ ЧЕРВОНУ РУЧКУ
Зошит, малюнок,
будь-який авторський витвір – це продовження внутрішньої території,
внутрішнього простору дитини. Тому те, що туди привноситься «ззовні» (правки,
пов’язані з діями або оцінка старанності), часто сприймається не логічно, а
емоційно, іноді як вторгнення на внутрішню територію – і переноситься на
самовідчуття, на ставлення до себе самого.
У дітей розвивається
схильність до так званої «шкільної тривожності» - страху зробити будь-яку
помилку. Чим більше вчитель, батьки, сама дитина фіксуються на помилках (а не
на тому, що важливо закріпити у знаннях або на тому, що вже в неї виходить, тим
більший страх припуститись нової помилки. У такі моменти відключається
неокортекст дитини й активується рептильна частина мозку, відповідальна за
реакцію на стрес (її називають «бій-біжи-замри»), - а не за сприймання нової
інформації. Будь-який розвиток відбувається тільки за умови відчуття безпеки і
спокою.
Дитині важливо
отримувати досвід, тому помилятися – МОЖНА! Ці знання сприяють розвитку
особистості та розширенню меж її потенціалу. Залежно від психотипу діти
по-різному поводяться: одна дитина може боятися припуститися помилки – і це
призведе до невротичної напруги; інша з часом, щоб уникнути надмірної напруги,
- припинить звертати увагу на помилки. Те, на що звертається більше уваги,
активніше проявляється і несвідомо використовується. Часто діти несвідомо
починають привертати до себе увагу саме «неуспішністю».
Кожній дитині (і
дорослому) під час засвоєння нового важливо мати опору, ресурс, від якого можна
відштовхнутися. Ця опора – успіх, дещо вже засвоєне, те, що вже виходить.
Червоний колір сприймається як сигнал світлофору «СТОП», як обмеження і вияв
авторитарності. Дитині часто складно перейти до нової дії після того, як вона
побачить у зошиті червоне обмеження – оцінку. Продуктивніше використовувати два
кольори ручки – червоний і зелений. Зеленим підкреслювати або
виділяти те, що зроблено ідеально, а червоним те, на що треба звернути увагу. Важливо,
щоб зелених позначок було приблизно вдвічі більше, ніж червоних.
Діти дуже адаптивні,
вони звикають до будь-якої запропонованої системи. Багато поколінь школярів
виросло і стало професіоналами. Питання в тому, наскільки вони залишились у
контакті зі своїм потенціалом, наскільки радісними і підтримуючими залишились
їхні шкільні спогади. Шкільний час – це велика частина життя дитини, наскільки
високою є її самооцінка, настільки вона сприймає себе успішною та щасливою.
Ейдетика для всіх:
вправи для розвитку пам’яті дитини
Курси з ейдетики – задоволення не з дешевих,
проте не обов’язково платити, адже займатися можна самостійно і абсолютно
безкоштовно.
Вправи для
наймолодших
Запропонуйте
дитині перед тим, як вийдете на прогулянку, назвати всі деталі гардеробу, які
їй знадобляться. Називати їх потрібно саме в послідовності вбирання. Коли
виконуватимете цю вправу вперше, одяг дитині можна показати, проте наступного
разу малюк зможе розповісти про нього просто з уяви. Цей момент і є
визначальним для тренування пам’яті.
Розвиток зорової пам’яті
Придбайте
кілька наборів з картками, на яких зображені різні предмети та істоти –
тварини, птахи, посуд тощо. Запропонуйте дитині вибрати 10 карток та, дивлячись
на них, скласти оповідання, у якому слід згадати усі 10 зображень. Така вправа
сприятиме розвитку не лише пам’яті, а й мовлення.
Розвиток
образного мислення
Назвіть
дитині будь-яких 5 слів (згодом кількість збільшуйте) і складіть з ними
речення. Чим фантастичнішим воно буде, тим швидше дитина запам’ятає
запропоновані слова. До прикладу: ворона, дзеркало, сережки, вовк, каша.
«Ворона дивилася у дзеркало, милуючись сережками, а потім запросила у гості
вовка й пригостила його кашею».
Запамятовуємо
цифри
Для того,
щоб дитина легко запам’ятала цифри, слід пов’язати їх вигляд з тим чи іншим
образом або асоціацією. Наприклад, цифра “4” схожа на перекинутий стілець, “8”
– на окуляри або два бублики. Цифру “2” можна асоціювати з лебедем, “6” – з
навісним замком, “7” – з кочергою тощо.
Переказ тексту
Для
запам’ятовування тексту використовують піктограми – малюнки, які містять певну
інформацію. Наприклад: “У білочки день народження, до неї прийдуть гості
(малюнок торта зі свічкою). Вона захотіла спекти торт, але у неї закінчилося
борошно (перекреслений мішечок). Вона пішла у магазин, але він був зачинений
(навісний замок)”. Розглядаючи свої малюнки, дитина пригадає зміст тексту.
Частини мови
Розкажіть
школярам про велику країну під назвою Морфологія. У Першому будинку мешкають
іменники. На Першому поверсі – істоти та неістоти. На Другому – назви власні та
загальні, на Третьому – іменники однини та множини, але вони розташовані у 4
кімнатах: у Першій– іменники однини чоловічого роду, у Другій – жіночого роду,
у Третій – середнього роду, а в Четвертій – множинні, які не належать до
жодного роду.
Запам’ятовуємо рухи
Вигадайте
послідовність простих рухів, домовившись, що це таємничий танець улюбленої
героїні (чи героя). Роблячи крок уперед, вона підходить до вікна, далі,
побачивши, що прилетів дракон, робить три кроки назад, далі – два кроки
праворуч, щоб дійти до шафи, та присідає, щоб сховатися тощо. Головне – щоб
дитина повторювала рухи у певній послідовності, тренуючи пам’ять та увагу.
ДІТИ 6-9 РОКІВ
(НАСПРАВДІ, ДІТИ
БУДЬ-ЯКОГО ВІКУ, АЛЕ ДІТИ ЦІЄЇ ВІКОВОЇ КАТЕГОРІЇ – ОСОБЛИВО) МАЮТЬ ПОТРЕБУ (ОКРІМ БАЗОВИХ – БЕЗПЕКИ,
ЛЮБОВІ, РОЗВИТКУ):
·
У відчутті належності до сім`ї, класу, групи. На питання, які
турбують дитину, важливо відповідати, ініціативу – підтримувати, успіхи і
починання заохочувати.
·
У підтримці, бо коли не отримують схвалення або стикаються з
поразкою, часто відступають. Всілякі схвалення підтримують самооцінку, стають
платформою для подальшого зростання. Але важливо, щоб ми звертали увагу на
реальні досягнення, робили акцент на тому, що дитина сама доклала зусиль та
отримала задоволення від процесу – і саме тому результат вийшов чудовий.
Важливо відчувати різницю між похвалою та підтримкою. Похвала – оціночна, у ній
часто звучать слова "гарний/кращий", а підтримка робить акцент на
зусиллях дитини. Від похвали діти починають залежати – а підтримка додає їм
упевненості та сил, вона важлива і приємна, але не викликає залежності.
·
У спокійному будуванні кордонів, чіткому визначенні правил,
зупинці агресії, захисті від тролінгу, проясненні ситуації.
·
У безпеці – фізичній, емоційній, кордонів особистості.
·
У контакті з авторитетом. Дитині цієї вікової категорії потрібен
(окрім батьків) дорослий друг-наставник, тьютор. Але важливо пам`ятати, що якщо
такий контакт раптово переривається або змінюється тональність, у дитини
виникає відчуття, що її зрадили.
·
У довірі. Якщо дитина раптом в особистому контакті ділиться
приватною інформацією, важливо дякувати за довіру і зберігати етику довіри.
·
У контролі. Якщо завдання є, його потрібно перевірити. Якщо
правило встановлено, за його виконанням треба стежити.
·
У неупередженості. Поганих дітей не буває – є діти, яким погано.
·
У грі, можливості грати. Це – можливість зберегти контакт з
творчим потенціалом.
На базі Новософіївської ЗОШ І-ІІ
ступенів 21 грудня 2017 року проведено
засідання круглого столу методичних
об’єднань Галаганівського НВК та Новософіївської ЗОШ з теми «Інтегроване навчання молодших школярів».
Налаштування на роботу та
створення позитивного настрою задав майстер-клас з проведення «Ранкової
зустрічі» методистом Снігурівського РМК Лапченковою Л.М. Адже в Новій
українській школі ранковим зустрічам
буде приділятися 15-20 хвилин кожного дня.
Майстер-клас з підготовки та проведення інтегрованих уроків показали
присутнім досвідчені вчителі Гусак С.В., Варавенко О.В., Микитюк Т.В.
(Галаганівський НВК), Холодар Т.В., Величко Л.К. (Новософіївська ЗОШ).
Учитель Новософіївської ЗОШ Резніченко Н.В. поділилася досвідом роботи з
проблеми «Розвиток критичного мислення школярів на інтегрованих уроках».
Учитель Галаганівського НВК Діденко І.М. провела заняття-тренінг «Створення
інтелектуальних карт та лепбуків у системі інтегрованого навчання
першокласників Нової української школи».
Підбиваючи підсумки, педагоги
виробили рекомендації щодо підготовки та проведення інтегрованих уроків з
учнями початкової школи.
Захід пройшов на належному
методичному рівні.
Участь у педагогічному брифінгу
18 грудня 2017 року
на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
відбувся педагогічний брифінг на тему «Від ідеї освітнього проекту «На крилах
успіху» - до його реалізації», у роботі якого взяли участь Титаренко О.А. (Снігурівська
ЗОШ І-ІІІ ст. № 1), Завадська С.О. (Олександрівська ЗОШ І-ІІІ ст), Манзюк Т.М.
(Калинівський НВК)
Брифінг проводився з
метою розкриття особливостей інноваційного освітнього проекту «На крилах успіху», що розробляється в
межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Дидактико-методичне
і навчальне забезпечення реалізації концептуальних засад реформування
початкової загальної освіти».
Інноваційний
освітній проект «На крилах успіху»
розробляється під егідою Інституту педагогіки Національної академії
педагогічних наук України, зокрема віце-президента Національної академії
педагогічних наук України, директора Інституту педагогіки НАПН України, доктора
педагогічних наук, професора,члена-кореспондента НАПН України, заслуженого
діяча науки і техніки України Топузова
Олега Михайловича. Автор ідеї, науковий керівник і
розробник проекту Цимбалару Анжеліка
Дмитрівна, головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій
розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук,
Цимбалару А.Д., Пархоменко Н.Є., Бондар
І.Ю. – автори посібників-журналів, а також
долучаються педагоги експериментальних навчальних закладів.
Нарощування обсягів навчального матеріалу в межах кожного предмета
відбувається на фоні:
-
погіршення
стану здоров’я дошкільників (частка першокласників з хронічними захворюваннями
становить 30-35%);
-
зростання
кількості навчальних предметів (за останні 20 років у 1 класі їх кількість
зросла на 50 %, у 2 класі – на 30 %, у 3-4 класах – на 60 %);
-
вираженого
перевищення навчального навантаження порівняно із гранично допустимими нормами
(в 1-4 класах на 13-15 %).
На
базі Садової ЗОШ І-ІІІ ст. 13 грудня 2017 року проведено міжшкільне методичне
об’єднання вчителів початкових класів Баратівської, Горохівської та Садової
загальноосвітніх шкіл з проблеми «Інтегровані уроки в початковій школі як
ефективна форма навчання молодших школярів».
Налаштування на
роботу та створення позитивного настрою задав майстер-клас з проведення
«Ранкової зустрічі» методистом Снігурівського РМК Лапченковою Л.М. Адже в Новій
українській школі ранковим зустрічам
буде приділятися 15-20 хвилин кожного дня.
«Використання інтегрованого навчання, в
сучасній школі є актуальним, оскільки успішна методична реалізації передбачає
досягнення мети якісної освіти. Інтегровані уроки в початковій школі дають
можливість учням досягнути усвідомленої потреби в міркуванні та висловлюванні
своїх думок, вносити у звичайну систему уроків новизну, змінювати суворі
кордони предметного викладання, що допомагає дітям сприймати важливі поняття
через призму доступного, цікавого та зрозумілого» - зазначила у
презентації «Інтеграція – шлях до
цілісного сприйняття учнями світу»
вчитель-методист Кісільова Г.В.
Майстер-клас
із підготовки та проведення інтегрованих уроків показали досвідчені вчителі:
Сидорова Н.Р. - з української мови й інформатики, Боднар Н.Г. – з фізкультури
та музичного мистецтва, Боброва В.М. – з української мови та природознавства,
Ярошенко Т.Ю. – з української мови та основ здоров’я.
Досвідом
роботи з проведення інтегрованих тематичних тижнів поділилася з колегами
старший вчитель Кравченко Н.М.
Підбиваючи
підсумки, педагоги виробили рекомендації щодо підготовки та проведення інтегрованих
уроків з молодшими школярами.
Захід
пройшов на високому методичному рівні.
Гіперактивна дитина
Працівникам освітніх закладів завжди треба
пам’ятати, що гіперактивність, це не особливості темпераменту чи характеру
дитини, не наслідок виховного процесу батьків, а медичний діагноз! Тому батьків
треба сприймати не як першопричину «поганої» поведінки дитини, а спробувати
зробити їх союзниками і разом, об’єднавши зусилля, допомогти дитині
адаптуватися в колективі та отримувати знання. Педагогам було б корисно
знати ознаки синдрому дефіциту уваги, адже це ключ до розуміння малечі.
Вчителі мають орієнтуватися в особливостях сприймання, уваги, пам’яті
гіперактивних дітей, щоб в якомога доступнішій формі організувати розумову
діяльність.
1. Дитина з гіперактивністю повинна завжди бути
«на виду». Краще, якщо основне місце сидіння в класі буде в центральному
ряді, на першій парті або навпроти стола вчительки. Так педагог може
максимально стримувати увагу дитини, а для дитини це можливість швидко
звернутися за допомогою у разі виникнення труднощів.
2. Завдання, які надаються гіперактивній дитині
мають свої особливості. Так, намагайтесь давати завдання, що відповідають
рівню знань дитини. Оскільки дуже легке чи дуже складне завдання – це
привід для швидкого переключення уваги, яку і так тяжко втримати. Наступна
особливість – на певний окремий відрізок часу давайте виконувати лише одне
завдання, якомога чіткіше проговоривши умову і використовуючи якомога менше
слів. І останнє, якщо завдання, яке треба виконати досить велике, допоможіть
малечі розбити його на окремі частини і контролюйте виконання кожної.
3. Зведіть до мінімуму відволікаючі фактории навколо місця, де сидить дитина. Тут не повинно
бути картин, годинника, дитячих наробок і т. д.
4. Режим дня і план заняття повинні бути якомога
більше передбачуваним для дитини. Обов’язково організовуйте фізкультхвилинки, де є можливість порухатися
і скинути напругу. Намагайтесь використовувати елементи гри і змагання під час
занять.
5. Направляйте енергію гіперактивних дітей в
корисне русло.Тобто давайте завдання,
де можна проявити активність і після чого можна заслужити похвалу за це.
Наприклад, роздати зошити чи картки, вимити дошку, намочити губку, полити квіти
і т. д.
6. Створюйте ситуації, в яких гіперактивна дитина
може стати експертом. Це
дуже гарно вплине на формування самооцінки дитини та на сприймання її в класі.
Адже зазвичай, в силу своїх особливостей, такі діти стають «крайніми» у
всіляких конфліктних ситуаціях, а тому завжди отримують догани.
7. І останнє, пам’ятайте, такі дисциплінарні міри,
як покарання, смикання, окрики, погрози, принижування не покращать поведінку
дитини. Швидше за все ви досягнете протилежного результату. Тому намагайтесь ігнорувати
негативні моменти і заохочувати позитивні та частіше хвалити гіпердинамічних
діток. Корекція їх поведінки зазвичай здійснюється за допомогою медикаментозних
і психологічних корекційних програм.
Комментариев нет:
Отправить комментарий